1.0 LATARBELAKANG
Ilmu perubatan sentiasa berkembang dengan cepat selaras dengan era globalisasi. Perkembangan ilmu yang cepat dan pantas ini memberikan cabaran yang besar kepada petugas-petugas perubatan untuk mendapatkannya. Ketinggalan didalam mendapatkan pengetahuan dan kemahiran ini akan memberikan impak negatif yang besar kepada perkhidmatan kesihatan dan perubatan yang diberikan kepada pesakit. Untuk petugas-petugas Perubatan Kesihatan UiTM seluruh negara, kesibukan memberikan perkhidmatan kepada pelajar dan kakitangan menghadkan masa dan ruang untuk mendapatkan ilmu-ilmu ini melalui seminar atau kursus yang dijalankan di hospital-hospital.
Oleh itu Pusat Kesihatan mengambil inisiatif untuk memperkayakan pengetahuan dan kemahiran kesemua lapisan kakitangannya melalui Kursus Pembangunan Profesional Berterusan atau lebih dikenali sebagai Kursus CPD sahaja. Seminar ini secara tidak langsung akan membawa nama universiti ini dan menambah ilmu yang terkini bagi Penolong Pegawai Perubatan.
2.0 OBJEKTIF KURSUS
Secara amnya, Kursus CPD bertujuan untuk meningkatkan ilmu pengetahuan Penolong Pegawai Perubatan UiTM dalam bidang tugas mereka seterusnya memantapkan sistem penyampaian perkhidmatan pelanggan. Secara khususnya, Kursus CPD adalah untuk :
a. Memberi imput baru tentang ilmu perubatan dan amalan kejururawatan.
b. Memberi pendedahan kepada penggunaan ubat-ubat terkini di pasaran.
c. Menggalakkan proses pembelajaran secara berterusan dalam bidang perubatan yang terkini pada semua Penolong Pegawai Perubatan.
d. Memberi ruang kepada diskusi antara Penolong Pegawai Perubatan UiTM cawangan dan Pusat Kesihatan Universiti.
e. Bertukar-tukar fikiran bagi tujuan penambahbaikan perkhidmatan di tempat kerja masing-masing.
f. Meningkatkan tahap integriti dan akauntabiliti staf dalam menjalankan tugas.
3.0 TEMPAT
Hotel Sri Malaysia, Perlis
4.0 TARIKH DAN JANGKAMASA KURSUS
16 Jun hingga 18 Jun 2011
3 hari 2 malam.
5.0 JUMLAH PESERTA
Bil |
Peserta |
Bilangan(orang) |
1. |
Semua Penolong Pegawai seluruh UiTM |
21
|
6.0 CADANGAN JADUAL SEMINAR
Khamis 16 Jun 2011 | ATURCARA |
3.00 pm – 7.00 pm |
Pendaftaran |
4.00 pm – 6.00 pm |
Minum petang |
7.00 pm – 8.30 pm |
Makan Malam |
8.30 pm – 9.00 pm |
Ucapan pembukaan oleh Pengarah Pusat Kesihatan UiTM ( Pelancaran blog Pen.Pegawai Perubatan ) Taklimat Peserta |
9.00 pm – 11.00 pm |
Medical Emergencies (Hypoglycaemic & Hyperglycaemic Attack/ Acute Asthma Attack/ cardiac Arest) |
11.00 pm – 11.30 pm |
Minum malam |
Jumaat 17 Jun 2011 | ATURCARA |
6.30 am – 7.30 am |
Riadah pagi |
7.30 am -8.30 am |
Sarapan pagi |
8.30 am – 10.30 am |
Orthopeadic Emergencies (Vascular Injury, Compartment Syndrome /Spinal Shock ) |
10.30 am – 11.00 am |
Minum pagi |
11.00 am – 1.00 pm |
Sambungan sessi orthopaedic emergencies |
1.00 pm – 2.30 pm |
Makan tengahari |
2.30 pm – 4.30 pm |
Lawatan Ke Hospital Kangar Jabatan Trauma dan Kecemasan
|
4.30 pm – 5.00 pm |
Minum petang |
5.00 pm – 6.30 pm |
Riadah petang |
6.30 pm – 8.00 pm |
Makan Malam |
8.00 pm – 10.00 pm |
Diskusi Penambahbaikan Perkhidmatan Penolong Pegawai Perubatan |
Sabtu 18 Jun 2011 | ATURCARA |
6.30 am – 7.30 am |
Riadah pagi |
7.30 am -8.30 am |
Sarapan pagi |
8.30 am – 10.30 am |
Surgical Emergencies ( Head Injury / Chest injury / Intra abdominal Injury ) |
10.30 am – 11.00 am |
Minum pagi |
11.00 am – 1.00 pm |
Majlis Penutup ( Rektor UiTM Perlis ) |
1.00 pm – 2.30 pm |
Makan tengahari / Bersurai |
7.0 ANGGARAN KOS
7.1 Anggaran perbelanjaan
Bil
|
Perkara |
Kiraan |
Jumlah (RM) |
1. |
Penginapan dan makan peserta: i. Pengarah Pusat Kesihatan UiTM / Pengerusi
ii. Pen. Pegawai Perubatan
|
RM 200.00 x 2 orang x 2 hari = RM 800.00
RM 120.00 x 21 orang x 2 hari = RM 5040.00
Jumlah |
5840.00 |
2. |
Sewa Dewan / Bilik syarahan
Alat siaraya (PA system)
|
RM 200 / bilik seminar x 2 hari
1 set lengkap
Jumlah |
400.00
1,000.00
1400.00 |
4. |
Honorarium Penceramah
|
3 Sessi x RM200.00/jam x 2 jam |
1200.00 |
5. |
Peralatan kursus
i. Alatulis
ii. Tandanama, fail kursus, buku nota dan pen peserta kursus.
iii. Sijil |
RM 100.00
RM 10.00 x 21 peserta = RM 210.00
RM 2.00 x 21 peserta = RM 42.00
Jumlah |
352.00
|
|
|
Jumlah keseluruhan perbelanjaan
|
8792.00 |
8.0 AHLI JAWATANKUASA
Penasihat : Dr Zaiton binti Nasir
Pengerusi : Dr Shairul’azam bin Sahar
Timbalan Pengerusi : Dr. Wan Idris Wan Hussin
Setiausaha : Hj. Mat Nawi Ibrahim
Bendahari : Nik Ahmad Lukman Hakim Shansuddin
Jawatankuasa Program
Ketua : Dr. Wan Idris Wan Hussin
Ahli : Hj. Rahim Midon
Hj. Razali Mohd
Mohd Kamal Yunus
Jawatankuasa Pendaftaran, Penginapan dan Makanan
Ketua : Hj. Abd Rahim Othman
Ahli : Fauzi Ibrahim
Jawatankuasa Riadah / Lawatan
Ketua : Mohd Arif Awang
Ahli : Hj. Mohamad Azome Shaari
Jawatankuasa Logistik
Pemandu (UiTM Perlis)
9.0 TINDAKAN
Pihak Pusat Kesihatan amat berbesar hati sekiranya pihak pengurusan Pusat Kesihatan UiTM meluluskan permohonan perbelanjaan untuk tujuan yang tersebut di atas.
No comments:
Post a Comment